Het beste onderhoud voor je fietsketting

Een goed onderhouden ketting maakt een verschil van dag en nacht met rijden. Toegegeven, het is niet het leukste klusje om te doen en daarom wordt het vaak uitgesteld. Toch zijn er naast het grotere rijplezier ook andere voordelen om je fietsketting regelmatig van onderhoud te voorzien. Zo kan een fietsketting die te lang doorloopt een negatief effect hebben op andere onderdelen, zoals de tandwielen en de cassettes. Slijtage werkt immers slijtage in de hand.

Houd je ketting schoon

Hoe intensiever je je fiets gebruikt, hoe sneller je ketting aan onderhoud toe is. Toch heeft het ook voor minder frequente gebruikers nut om alles goed bij te houden. Een knarsende ketting, die makkelijk los schiet is niet alleen onhandig, maar ook best onveilig.

Je fietsketting schoonmaken is daarom zeker in het natte seizoen nodig om de levensduur te verlengen, ook als je een gesloten kettingkast hebt. Dat begint natuurlijk met ervoor zorgen dat de ketting weer goed droog wordt gemaakt, om zo roest en corrosie te voorkomen. Om de ketting goed schoon te maken werk je met een droge doek eerst al het vuil en vocht weg. Dat kun je doen door de doek om de ketting heen te klemmen en aan de trappers te draaien. Bij sterk aangekoekt vuil kun je een speciale kettingreiniger gebruiken. Dit apparaat werkt op basis van een oplosmiddel, waarmee je het vuil kunt losweken. Ook kun je de ketting even behandelen met lampenolie, voor de zwaarste gevallen van hardnekkig vuil. Lampenolie werkt namelijk ook als een krachtig oplosmiddel. Daarna moet je er wel voor zorgen het vetgehalte in de ketting weer te herstellen, aangezien zo’n oplosmiddel ook vet oplost. Smeren geblazen dus!

Vet soepel

Om de ketting soepel te houden moet je ‘m van olie voorzien, oftewel smeren. Een beetje kettingolie op het binnenwerk en dan draaien is vaak al voldoende. Na een diepere reiniging is er meer olie nodig om de ketting weer goed te laten lopen. Of je voor een droge of natte olie kiest is afhankelijk van het weer. Bij nattigheid blijft een natte olie beter zitten, maar daar blijft dan ook weer veel vuil aan plakken. Bij droog weer werkt een droge olie prima.

Time to chain-ge

Hoe weet je wanneer het tijd is om je fietsketting te vervangen? Simpel. Kun je de schakels van de ketting makkelijk van het tandwiel af trekken? Dan zit er te veel ruimte tussen de schakels en is de ketting aan vervanging toe. Er zijn ook speciale tools die je kunt gebruiken om te meten wat de afstand tussen de schakels is en of het tijd is om te vernieuwen. Dat zijn de zogeheten kettingcheckers. Handig om in huis te hebben, maar niet noodzakelijk dus. Bij sommige fietsen kun je de spanners aandraaien of met een pons een of meerdere schakels verwijderen. Voor de wat intensievere renners is vervanging van de ketting toch de beste optie, omdat je daarmee schade aan de duurdere onderdelen voorkomt. Met een nieuwe ketting is het een relatief budgetvriendelijk kunstje om weer het gevoel van een gloednieuwe fiets te hebben!

Wapen je tegen donker, nat en glad

De kou zit alweer in de lucht en het daglicht verandert rap van kleur. Het najaar staat voor de deur en dat betekent dat het vroeger donker wordt en mogelijk ook nat en mistig op de weg. Een goede veiligheidscheck kan dan ook voor ervaren renners zeker geen kwaad. Tijd om te investeren in goede verlichting en gedegen onderhoud van je fiets!

LED there be light

Zichtbaarheid op de weg is letterlijk van levensbelang. Zeker voor wielrenners die net even de mooiere natuurroutes kiezen, waar wel ander verkeer is maar de straatverlichting ontbreekt, is het zaak om net even dat extra stapje te nemen om goed zichtbaar te zijn. Goede fietsverlichting is daarbij onontbeerlijk. Er zijn allerlei mogelijkheden, van de standaard fietslampen tot handige LED-lampjes die je overal op je lichaam of fiets kunt bevestigen. Ook helpt het om je kleding aan te passen. Zo zijn er speciale hesjes met geïntegreerde LED-verlichting op de voor- en achterkant of een goed windjack voorzien van reflecterende panelen. Overschoenen in een opvallende lichtgevende kleur beschermen je voeten ook nog eens tegen kou en vocht.

Rijden met groot licht

Mocht je vaak off track fietsen is het wijs om voor een professionelere lamp te kiezen. De grootte van de lamp bepaalt niet alleen hoe goed jijzelf zichtbaar bent, maar ook hoeveel zicht je zelf hebt op onverlichte stukken. Zeker voor cross-country mountainbikers is dat een prettige optie. In deze video zie je hoe groot het verschil is en wat de voordelen zijn. Ook proberen? Hier vind je ‘m.

Grip op de weg

Ook is de wisseling van het seizoen een uitstekend moment om groot onderhoud te verrichten op je racefiets. Met een nat en glad wegdek in gedachten is het verstandig om je bandprofielen te controleren en zo nodig je banden te vervangen. Een goed profiel zorgt voor voldoende grip. Er zijn zelfs winterbanden met spikes te krijgen, waarmee je ook op spiegelgladde wegen kunt rijden. Wist je dat je meer grip hebt met een minimale bandenspanning?

Dat loopt gesmeerd

In het geval van vroege vorst kan het ook geen kwaad om je fiets al winterklaar te maken. Het schoonmaken en goed doorsmeren van je ketting zorgt ervoor dat je gevrijwaard blijft van roest en aantasting door strooizout. Het is voor elke fiets natuurlijk een must om regelmatig de remkabels na te lopen. Voor de liefhebbers van racen in elke weersomstandigheid is regelmatig smeren en tijdig vervangen echt noodzakelijk. Tot slot, je frame en wielen schoonmaken na een dagje door modder en natte bladeren fietsen is zeer aan te raden. Als je een keer per jaar alle onderdelen goed invet blijft je fiets in topconditie! Meer leren over hoe en waarmee je het beste kunt smeren. Kijk hier.

CO2 patronen: wat en hoe?

Voorbij zijn de dagen dat je je een breuk moest pompen langs de weg, met een slecht aansluitende pomp en een lek ventiel. Tegenwoordig zijn er nieuwe mogelijkheden om makkelijk en snel weer lucht in je banden te krijgen. Met een CO2 pomp heb je je banden binnen een mum van tijd weer op spanning. En dat is ideaal voor onderweg! Alleen even die CO2 patronen  onder de knie krijgen…Hoe werkt het precies?

Waarom CO2?

Koolstofdioxide, zoals CO2 voluit heet, is een reukloos gas dat vele toepassingen kent. Opeengeperst in een patroon is er sprake van druk, waardoor het gas zich verplaatst van patroon naar fietsband als er een gaatje in het membraan wordt geprikt met de pomp. Koolzuurgas is onder druk niet brandbaar, zoals zuurstof dat wel is. In plaats van met gewone lucht vul je de band dus met koolzuurgas. Wel zo veilig!

Hoe ga je te werk?

De techniek is simpel: je sluit het patroon aan op de pomp waarbij je goed let op de veiligheidsgrendel. Deze zorgt ervoor dat de cartridge in tact blijft en er geen CO2 kan ontsnappen. Als je de pomp hebt aangesloten op de ventiel moet je niet vergeten de beschermhuls te gebruiken voor het patroon. Die wordt namelijk ijskoud door de geleiding van de CO2 en dat voel je! Als je de pomp dan opendraait merk je dat je band razendsnel op spanning komt. Het gas doet al het werk.

Op youtube zijn er talloze video’s te vinden van mensen die je stap-voor-stap laten zien hoe je te werk kunt gaan. Het is aan te raden dit thuis al even te oefenen voordat je op pad gaat. Neem in ieder geval voldoende patronen mee, zodat je niet met lege handen en banden komt te staan.

Hoeveel gram per stuk?

De patronen zijn in verschillende formaten te verkrijgen. Je hebt ze van 12 gram, 16 gram of 25 gram CO2. Welk formaat je moet hebben hangt van je banden af. Met een 16 grams patroon pomp je een raceband op tot 8 bar en een 26 inch mountainbikeband tot ongeveer 2,5 bar.  Laat je bij twijfel adviseren door onze experts.

Verhoog je prestaties met de juiste kleding

Wanneer je klaar bent voor the next level of gewoon waarde hecht aan hoge kwaliteit en comfort is het tijd om te investeren in gespecialiseerde fietskleding. Vanuit de professionele wielersport wordt voortdurend gewerkt aan het innoveren en verbeteren van de sportkleding. De wieler gear blinkt daarom uit in geavanceerde aerodynamische materialen, waarbij het draait het om zo min mogelijk weerstand op het materiaal te vangen en dus een zo hoog mogelijke snelheid te bereiken.

State of the art fietskleding

De toepassing van technologie en wetenschap maken het verschil. Niet alleen zorgt de toepassing van kennis over aerodynamica en materiaalsoorten voor betere prestaties, ook qua draagcomfort is er een wereld gewonnen. Niet voor niets kiezen professionele renners voor state of the art fietskleding. Zo voelen de gebruikte materialen koel aan en absorberen ze geen vocht zodat de kleding niet zwaar of klam wordt. Het is belangrijk dat de stof kan ademen en tegelijkertijd een aangename stevigheid biedt. Bescherming tegen UV-straling en transpiratievocht, maar ook tegen koude temperaturen. Populair zijn de naadloze pakken, die soepel en comfortabel zitten en bovendien zijn voorzien van een geavanceerde zeem. Een beetje wielrenner weet dat een goede zeem het verschil kan maken, zeker bij lange tochten. Minder wrijving, betere demping en waterafstotende eigenschappen zorgen ervoor dat het rijden een stuk aangenamer voelt. Een must als je je eigen snelheidsgrenzen wilt verleggen!

Een materiaal voor ieder seizoen

Afhankelijk van het seizoen kies je voor lange of korte kleding. Als je voor langere tochten in een kouder gebied gaat is het aan te raden om voor kleding te kiezen die goede isolatie biedt, bijvoorbeeld van het materiaal tempest. Tempest heeft als bijzondere eigenschappen dat het zowel warmte vasthoudt en kou weert, maar toch ademend en bovendien waterafstotend is. Van dit materiaal bestaan bijvoorbeeld ook overschoenen, die je voeten warm en droog houden. In de zomer is juist weer een pak van airmesh aan te raden voor een verkoelend effect tijdens de warmste dagen.

Wat je ambities ook zijn, of je beginner bent of al een gevorderde wielrenner, gun jezelf de voordelen van topkwaliteit. Zo haal je meer uit jezelf en meer plezier uit het rijden.

Zomerhitte: goed voorbereid de weg op

De zomerse temperaturen vragen om een gedegen voorbereiding voor fanatieke wielrenners. Voorkom pech op de weg met de juiste aanpak. Dat begint bij goed materiaal, zoals goede binnenbanden voor de racefiets, prettige fietskleding en de perfecte pomp.

Veilig op pad met butyl binnenbanden

Binnenbanden kunnen gevoelig zijn voor hitte. Zorg daarom dat je binnenbanden van butyl hebt. Butyl is namelijk hittebestendig en zorgt ervoor dat je binnenbanden zelfs de hoogste temperaturen op het wegdek prima aankunnen. Latex binnenbanden kunnen hier bijvoorbeeld minder goed tegen, waardoor het risico op een klapband groter is.

Een extra binnenband bij de hand is raadzaam in geval van nood. Let bij het aanschaffen van binnenbanden goed op het juiste formaat van je wiel en het ventiel. Hierbij maakt het ook uit of je een Hollands ventiel hebt of een Frans ventiel. Kijk hier welke cycle binnenbanden we allemaal in het assortiment hebben.

Snel weer op weg met de CO2 pomp

Een goede bandenspanning is belangrijk voor een prettige rit. Met de traditionele handpomp voor onderweg of voetpomp voor thuis is het prima om voldoende luchtdruk in de banden te krijgen. Nu is er ook een revolutionaire methode om onderweg supersnel je banden weer op topspanning te krijgen. Met de CO2 pomp maak je gebruik van patronen die gevuld zijn met koolstofdioxide. Deze handzame pomp bevestig je eenvoudig op je fiets en mocht het nodig zijn heb je binnen enkele seconden weer voldoende lucht in je banden. Het vergt even oefening, maar als je het eenmaal een keertje geprobeerd hebt is het een koud kunstje. Letterlijk koud, want het gebruik van CO2 patronen zorgt ervoor dat je velgen lijken te bevriezen. Wil je meer weten over hoe de CO2 pomp te gebruiken en hoe je de patronen veilig hanteert?

Investeer in goede fietskleding

Alles wat je verder nodig hebt voor een geslaagde zomerdag racen is een geschikte wieleroutfit. Denk hierbij aan draagcomfort, zeker als je lange afstanden aflegt. Maar vergeet ook niet dat een dag in de zon een risico om te verbranden met zich meebrengt. Tegenwoordig zijn er geavanceerde materialen die uv-straling tegenhouden. Sommige kleding heeft daarnaast ook nog het prettige neveneffect transpiratie af te voeren. Zo blijf je lekker droog en fris tijdens het fietsen. Bekijk de aanbiedingen op onze website om de perfecte zomeroutfit voor de race te vinden. Voor zowel mannen als vrouwen is er een ruim aanbod om uit te kiezen.

De Wahoo Kickr, een powertrainer van ongekend hoge klasse

Wanneer je fietst wil je in topconditie zijn. Daarvoor moet je regelmatig trainen. Je hebt op allerlei gebieden ondersteuning nodig. De Wahoo Kickr is je steun en toeverlaat bij je trainingen. Wanneer je niet buiten kunt trainen of wanneer je nog beter metingen wilt doen dan kan je vertrouwen op de Wahoo Kickr. Gemaakt voor mensen die net een niveautje hoger willen of voor mensen die mikken op top prestaties.

Een connected smart trainer

De makers van de Wahoo Kickr hebben deze smart trainer ontwikkeld omdat er simpelweg geen een op de markt was die voldoening gaf. De bestaande indoor trainers op de markt faalden op het gebied van weerstand, responsiviteit en door gebrek aan controle. De belangrijkste uitgangspunten bij het ontwikkelen van de Wahoo Kickr smart trainer waren om een super realistische simulatie te creëren en ook om er voor  te zorgen dat de fietser tijdens zijn trainingen niet afgeleid wordt.

De meest innovatieve smart trainer is heel connected. Zo kan je kiezen uit ruim 25 programma’s om mee te werken en door middel van ANT en Bluetooth kan je makkelijk aansluiten op andere apparaten. Hierdoor heb je veel vrijheid om de voor jou belangrijke metingen te doen.

Wat vind je allemaal bij het unboxen van de Wahoo Kickr?:

  • Gratis cassette 11-speed Shimano/SRAM
  • Snelspanner
  • Voedingskabel
  • RPM cadanssensor
  • Spacer voor montage 10 speed cassettes
  • 1 maand gratis Zwift
  • 2 maanden gratis Strava Primium

Natuurlijk kan je je pakket uitbreiden met extra accessoires zoals met een 142 X 12 adapter, een Campagnolo body,  een Wahoo trainermat of met een Wahoo desk. Er is aan alles gedacht zodat je geen verschil voelt met wanneer je buiten zou fietsen. Niks staat meer in de weg van goed trainen op hoog niveau.

Born gels, een must voor duur sporters.

Wielrennen is een duursport, en mensen die deze sport beoefenen kunnen zonder meer als atleet betiteld worden. Als atleet weet je dat je goed moet trainen en goed voor jezelf moet zorgen. Dit betekent dat je vooraf en tijdens je tocht moet zorgen dat je optimale voeding binnenkrijgt. Je wil tenslotte niet de man met hamer tegenkomen. Niemand begrijpt atleten beter dan atleten, daarom hebben ze bij Born samengewerkt met top atleten om top kwaliteit producten te ontwikkelen. Wanneer je veel van je lichaam vergt dan heb je behoefte aan goede ingrediënten die snel door je lichaam worden opgenomen zodat je lichaam niet in de stress schiet.

Born Gel bestaat uit een lijn van gels speciaal ontwikkeld voor duursporters zoals wielrenners. We zullen er drie nader toelichten.

Born Energy Super Gel:

Als je snel een concentratie koolhydraten binnen wil krijgen dan is de Born Energy Super Gel je life-saver. Door het innemen van deze gel kan je voorkomen dat je een hongerklop krijgt. Deze gel heeft een fijne bananen smaak en zal er voor zorgen dat je optimaal kan presteren.

Born Final:

De Born Final is een energydrank dat het zelfde resultaat heeft als een gel. Het is gemaakt op basis van glucosestroop met cafeïne en magnesium, een ware koolhydraten bom. Je lichaam zal dit heel snel opnemen. De Born Final is geschikt voor het laatste stuk van je tocht, een extra boost om je bij de finish te brengen.

Born Energy Super Liquid Gel:

Born Energy Super Liquid Gel is beschikbaar in verschillende smaken, zoals: appel, citrus of kers met en zonder cafeïne. Deze gels zijn ideaal voor tijdens je tocht. Je hebt er geen water bij nodig en je kan ze makkelijk opdrinken. Door de samenstelling (bevat natrium en kalium) van deze gel wordt er maximaal vocht opgenomen.

Zorg goed voor jezelf en ga voorbereid de weg op zodat je kan genieten van je prestaties.

Binnenband van een racefiets vervangen? Volg ons stappenplan!

Help mijn racefiets heeft een lekke band. Wat nu?

Geen paniek, een binnenband van een racefiets vervangen is heel goed te doen. Laat het je vooral niet weerhouden om te gaan wielrennen. Met onderstaande checklist heb je zo de band van je racefiets vervangen.

Benodigdheden voor het vervangen van je racefiets band (stop deze in je zadeltas als je gaat fietsen):

First things first heb je een lekke band safety first: Ga aan de kant en kies  een veilige plek uit om je band te vervangen.

Stap 1

Zit er nog lucht in je band? Laat je band dan volledig leeglopen.

Stap 2

Schakel je rechtershifter naar het zwaarste verzet. Vervolgens til de achterkant van je fiets op en draai aan je trappers totdat de ketting aan de achterkant op het kleinste tandwieltje komt te liggen.

Stap 3

Zet nu de rem open en zet vervolgens de zelfspanner los.

Stap 4

Je kan nu je achterwiel eruit halen.

Stap 5

Haal alle  benodigdheden om je band te vervangen uit je zadeltasje.

Stap 6

Pak je bandenlichters. Een voor een steek ze met het gebogen uiteinde naar je toe onder het buitenband. De bandenlichter moet achter de spaak gehaakt worden. Als je de 3 bandenlichters naast elkaar plaatst dan zou de buitenband los moeten komen van de velg.

Stap 7

Stop je vingers onder de buitenband en haal de binnenband eruit. Bij het ventiel moet je een beetje aan de buitenband trekken om ruimte te maken om het ventiel eruit te halen.

Stap 8

Controleer of de buitenband heel is. Die kan tenslotte ook beschadigd zijn.

Stap 9

Leg de buitenband weer over je velg.

Stap 10

Stop de nieuwe binnenband in de buitenband, begin bij het ventiel. Indien je het een beetje makkelijker wilt maken dan kun je een beetje lucht in de binnenband pompen dan valt de band makkelijker op zijn plaats.

Stap 11

Nu moet je de band incl binnenband over je velg trekken. Hierbij kan je weerstand voelen en zal je wat kracht moeten gebruiken.

Stap 12

Als de buitenband erop zit dan is het tijd om te pompen. Je kan of met de hand pompen of een CO2 patroon gebruiken, daarbij wordt de band in een keer opgeblazen. Kies je voor CO2 draai dan als eerst je CO2 pompje op het patroon.

Stap 13

Ze het CO2-pompje stevig op je ventiel. Zorg dat je hand niet in de buurt van het mondstuk is als je op het pompje drukt. Dit gedeelte kan bevriezen. Druk dan het pompje in, je band wordt in een keer opgeblazen.

Stap 14

Het is tijd om je wiel terug te plaatsen in je racefiets. Plaats je wiel in de achtervork. Het dopje van de snelspanner hoort tussen de ketting in te vallen. De ketting moet weer terug in de kleinste tandwiel.  In dezelfde stand dat je het eraf hebt gehaald.

Stap 15

Laat je racefiets nu zakken. Je wiel hoort dan in je achtervork te vallen. Dan zet je alleen nog de zelfspanner weer vast en zet je rem dicht.

Voila, je bent klaar om verder te fietsen.

Banden voor de winter? Continental GP 4-season!

De winter komt eraan, kouder weer, gure wind. Dit alles zorgt voor aangepaste kleding, voor sommige ook kortere ritten. Maar wat te doen met de banden? Door het weer ligt er meer vuil op de weg. Door het natte wegdek blijft er meer aan de banden plakken. Sommige houden vast aan hun banden waar ze altijd op rijden. Anderen kiezen toch voor een band met wat meer anti-lek zekerheid.

Meer anti-lek zekerheid, waar kies je dan voor? Ieder merk heeft wel een band die beter geschikt is voor de komende maanden. Continental heeft daarvoor de Grand Prix 4-season. Deze is alleen in zwart beschikbaar in 23, 25 en 28 mm. Na vele testen is gebleken dat deze band z’n belofte nakomt. Lekbestendigheid is zeer goed, zelfs op andere ondergronden dan asfalt, zodat je zelfs off-road paden in de winter niet hoeft te mijden.

Ondanks de zeer goed lekbestendigheid is de impact op de rolweerstand beperkt. Deze is er natuurlijk wel, maar de kleine invloed die er is neemt menigeen op de koop toe. Als je de wintermaanden maar niet stil komt te staan langs de kant van de weg, voor een nieuwe lekke band.

De keuze van de breedte is voor iedereen puur persoonlijk. Wat opvalt is dat de 25 mm band opvallend veel comfort heeft. De 23 mm stuurt natuurlijk (theoretisch) wat sneller, maar volgens ons weegt dat niet op tegen het extra comfort van de 25 mm.

Nadelen aan deze band kunnen we niet direct ontdekken. Als we dan toch iets moeten noemen is het dan toch de slijtvastheid. Continental banden staan er om bekend toch wat sneller te slijten. De achterband op het voorwiel aanbrengen kan daar wel wat voor extra levensduur zorgen.

Meer info vind je ook op de site van Continental!

Vergelijkbare banden van de concurrentie zijn de Schwalbe Durano Plus, Vittoria Rubino Pro Endurance G+ en de Michelin Pro 4 Endurance V2.

Eurobike 2018; veel te zien, weinig innovatie

Afgelopen week waren we in het Zuid-Duitse Friedrichshafen op de Eurobike. Eurobike is de grootste fietsbeurs van Europa waar de professionals uit de wielerbranche al het nieuws krijgen gepresenteerd voor het volgende jaar. De indrukken hebben we, nu het vertalen naar onze winkel. In deze blog een aantal opvallende dingen die we jullie willen meegeven.

Indoor training
Het trainen in de wintermaanden of bij slecht weer blijft een ding. Tacx was één van de pioniers op dit gebied. Maar tegenwoordig zijn vele merken in dit segment gesprongen en is er voortdurend nieuws. Ondanks de verschillende merken trainers kun je tegenwoordig wel allemaal in één ‘wereld’ tegen elkaar rijden en trainen. Iedereen met een trainer met Bluetooth of ANT+ op de trainer kan op Zwift tegen anderen en verschillend parcours rijden. Één van de grootste innovaties die gepresenteerd werd op de beurs was van onze leverancier Wahoo, de Wahoo Kickr Climb. Op onderstaande foto zie je de Kickr Climb. De Kickr Climb is zowel op de Wahoo Kickr als de Wahoo Kickr Snap te gebruiken en geeft een nieuwe dimensie aan indoor trainen! Bergop rijden is nu ook echt bergop met de stijgingsmogelijkheden tot +20% en dalen tot -10%. De Wahoo Kickr Climb is eind dit jaar verkrijgbaar. De nieuwe Kickr’s zijn hierop aangepast en nu ook geschikt gemaakt voor steekassen.

ClimbJPG    climb1

Fietsen
Het meest opvallende wat betreft de racefietsen was de afwezigheid van een groot aantal merken. Specialized, Cannondale, Cervélo, Trek, zomaar een greep uit de bekende merken die verstek lieten gaan. Waarschijnlijk omdat deze merken organiseren een eigen event waarop ze hun eigen dealers het nieuws voor 2018 laten zien. Uitzonderingen waren BMC, Steven, Scott, Bianchi, Colnago, Ridley, Storck, die prominent aanwezig waren. Bianchi had met hun Ferrari project een echte publiekstrekker mee.

ferrari

De grote opmars van Elektrische fietsen was te zien over heel de beurs, maar ook in het sportieve MTB en Race segment zie je dit toch terug bij een aantal merken die op de trend inspelen, zoals Ridley en Scott met een MTB in dit segment.

Wielbouwers
Aan wielbouwers tegenwoordig geen gebrek. Bekende merken zoals ENVE, Vision en HED waren prominent aanwezig, maar daarnaast ook vele ‘kleinere’ wielbouwers die laten zien wat ze in huis hebben. Ook hier wat afwezigen, zoals de aan fietsmerken gelieerde merken als Bontrager en Roval. Mavic had ook geen eigen stand.

Accessoires
Accessoires waren er natuurlijk genoeg, merken uit ons assortiment zoal SKS, Topeak en SuperB hadden een mooie presentatie.

Banden
Vittoria was de afwezige, waar Schwalbe en Continental serieus werk hadden gemaakt van hun stand. Daarnaast had ook Pirelli als nieuwkomer op de markt serieus uitgepakt!

Kleding
Onze leverancier Bioracer had een nette stand met een award winnende innovatie, het koelvest. Het vest kun je met koud water overgieten zodat het de renner in de hitte blijft koelen. De wintercollectie zag er wee strak en kwalitatief goed uit. Binnenkort meer bij ons!

bioracer vest

Verder hebben we een aantal nieuwe, potentiële leveranciers gesproken als aanvulling of vernieuwing van ons assortiment! Hou onze site en nieuwsbrieven goed in de gaten!